ILI2007: wat doen de zoekmachines nu weer

1 Reactie

Karen Blakeman (haar blog maar ze post ook hier) van RBA. Haar uitgave: Tales from the terminal room

Als je gaat koken krijg je bij dezelfde ingrediënten en hetzelfde recept hetzelfde gerecht, bij zoeken is dat wel even anders

Bij zoeken kun je naast resultaten ook nog items toevoegen uit:
– desktop search
– enterprise search
– customization

en de resultaten variëren
– naar inhoud en presentatie
– van ene land tot andere (vaak andere zoekopties mogelijk)
– van ene minuut tot andere
– etc

Google
Google past tegenwoordig de resultaten aan aan je klikresultaten uit het verleden. Ze proberen zoveel mogelijk informatie van de gebruikers los te krijgen: dat levert weer geld op, ze proberen voor een totaaloplossing te gaan o.a. door: toevoegen van nieuws, plaatjes, info uit je eigen computer. Vaak zitten er ook stukjes gevonden informatie, of mogelijke opties, verstopt.
Het aantal hits bovenaan is meestal fictie, andere zoekmachines zijn daarin wat betrouwbaarder.
Karen heeft een experiment gedaan met een post waarop mensen reageerden uit diverse landen: en dat in verschillende Google versies gezocht: de zoekresultaten liepen uiteen van 49.000 tot maar 78.
Soms staat er bij zoekresultaten ‘universal search’ bovenaan: dit is informatie die ze oppikken uit ‘ books’, maar dat is niet consistent. De engelse versie doet dat af en toe althans, in de franse versie komt dat niet terug
Wikipedia resultaten worden getoond afhankelijk van landversie die je gebruikt.

  • Google.com en google.co.uk zijn beide engels, maar je krijgt andere opties: zelfs opsommen van resources is anders.
  • De persoonlijke pagina igoogle verzamelt informatie over je zoekacties.
  • Wees echter voorzichtig met google desktop: dat is echte spyware, via pagina’s die je vindbaar maakt kan hij ook bij afgeschermde stukken op je computer komen. Daarom mag je die ook in de meest bedrijven niet gebruiken.
  • Google patents search: zoekt alleen in us patenten!

What google homepage may look like in 2084 werd gepresenteerd in 2005 als toekomst nachtmerrie: maar meeste daarvan is nu al geldig.

Yahoo
Maar Yahoo doet al lang aan personalificeren van paginas: ‘My Yahoo’.
Ook tussen search.yahoo.co.uk en seach.yahoo.com zijn er verschillen, niet alleen in uiterlijk, ook in zoekresultaten.

  • bij Mindset.research.yahoo.com: krijg je balk die je heen en weer kunt schuiven om je zoekresultaten aan te passen
  • au.alpha.yahoo.com is in beta: geeft je resultaten geclusterd
  • yahoo desktop search werkt samen met IBM: ziet er heel anders uit dan de webserearch

Ask
Aan Ask is veel aan gesleuteld de laatste tijd.
Ze zitten maar in 6 landen en zijn niet van plan dat te wijzigen. (uit eigen informatie: zoeken naar emoticons bijv moet je in de amerikaanse versie doen)
De duitse versie heeft een heleboel advertenties boven en onderaan en vaak ook in het midden en die zijn nogal onopvallend geplaatst. Dat is hinderlijk, maar het voordeel van deze versie is dat ze suggesties geven om je zoekactie te verbreden.
www.ask.co.uk ziet er anders uit: je kunt dat ook aanpassen, bijv met een achtergrond. Deze is heel minimalistisch en geeft geclusterde resultaten. Ziet er wel goed uit vind ik!
Helemaal bovenaan kun je je inloggen onder ‘your stuf’ en daar kun je je zoekacties bewaren. Maar je bewaart het wel op hun server. Ze verzamelen dus ook info wat je organisatie aan het doen is.

Andere zoekmachines

  • livesearch.alltheweb.com geeft suggesties voor zoek strategieën
  • Www.live.com is erg ‘consumer’ gericht en ze hebben ook een paar grote wijzigingen laatst. De UK en US versie zijn ook weer anders: video’s bijv zijn wel zoekbaar in de US, niet in de UK versie
  • www.tafiti.com hier kun je ook info opslaan, ook weer op centrale server (he Guus: ook bij dit praatje komt SL weer om de hoek kijken) Het is een dynamische display van links: het geheel draait rond en daarom moet je er eerst Silverlight voor installeren. Moet je niet naar kijken als je je niet zo goed voelt. (ga ik nog eens bekijken als ik meer tijd heb) Apart, maar je krijgt het niet altijd aan de gang ivm beveiliging computer.
  • www.exalead.com fonetische spelling, niet heel erg grote database zit erachter. Ook hier kun je customizen, bijv je favoriete wessites opslaan. Slim vanuit marketing oogppunt. Ook desktop en enterprise search
  • baagz.com : hier heb ik niet eerder van gehoord. Daar stop je resultaten niet in folders, maar in ‘baagz’. Die zijn wel openbaar doorzoekbaar, al staat je naam er niet bij. Je kunt bijv mensen in een ‘people’ baagz stoppen en die doorzoekbaar maken voor andere baagz gebruikers … Je kunt ze wel prive maken, maar dat moet je wel actief doen
  • als je een zoekactie wilt doen naar weblogs: er zin een heleboel blog search machines, maar niets dekt alles

Tip:

www.intelways.com (crossengines.com was dat) hier kun je een zoekactie intikken om te kijken welke zoekmachine je wilt gebruiken. Alleen een Simpel search en je kiest de een na de ander zoekmachine, je kunt de advanced options van de diverse machines niet gebruiken maar dit lijkt me heel nuttig.
Algemene tips
– zoekmachines geven je niet altijd alle opties
– de standaardmenu geeft niet altijd wat je wilt, maar verstopt zit er vaak meer
– landversies verschillende onderling
– ‘brand’ maakt uit voor je zoekactie
– type en formaat informatie

http://www.rba.co.uk

Web search is now a staple in the daily work diet of international
internet librarians. Yet search engines are not a stable staple, since they constantly change how they return results, what they choose to display on their start screens, which features they support and how they view their core business. Additionally, these changes may differ from country to country. Karen Blakeman, long-time researcher and author of the enewsletter Tales from the Terminal Room, gives her overview of recent changes and advice on how these changes affect information searchers and consumers.

1 thoughts on “ILI2007: wat doen de zoekmachines nu weer

  1. Pingback: Internet masterclass zoektechniek « Dee’tjes: over internet, zoeken en bibliotheken

Plaats een reactie